Piłka nożna w świetle finansów

Większość osób z całego świata interesuje się sportem. Patrząc jednak na Europę można odnieść wrażenie, że kibice w dużej mierze żyją piłką nożną. Rodzaj aktywności w tym przypadku jest różny – jedni oglądają ją w telewizji, inni uprawiają czynnie, a jeszcze inni typują wyniki meczów. Są też tacy, którzy wcześniej wspomniane formy starają się równolegle wdrożyć w życie. Nic więc dziwnego, że światowa reputacja piłki nożnej przez lata zyskiwała na znaczeniu. Taka kolej rzeczy pozwoliła szerzej spojrzeć na sport zewnętrznym przedsiębiorstwom, które w rosnącej popularności zauważyły szansę na zwiększenie swoich przychodów, czy promowanie wizerunku. W obecnych czasach sport odgrywa niesamowitą rolę również poza boiskiem stanowiąc chociażby alternatywę dla utartych kampanii reklamowych światowych przedsiębiorstw. Utożsamianie się danej firmy z klubem pozwala niejednokrotnie pozyskać klientów, którzy niejednokrotnie są fanami sponsorowanej drużyny. W niniejszym wpisie zajmę się analizą, która ukaże, jak piłka nożna zachowuje się w świetle finansów.

Model klubu piłkarskiego

Rosnący z roku na rok wpływ sportu na gospodarkę spowodował zainteresowanie wielu środowisk akademickich tą gałęzią biznesu. Naukowcy z całego świata zaczęli tworzyć różnorodne publikacje oraz analizy mające ściśle uzasadnić cele funkcjonowania klubów.

Tradycyjny model klubu piłkarskiego upowszechnił się w latach 70. XX wieku. Określa się go modelem skoncentrowanym na sporcie, co oznacza, że sportowcy traktują swoją pracę jako pasję pozwalającą im jednocześnie na osiąganie wynagrodzenia. Abstrahując jednak od pracowników, którymi de facto można nazwać piłkarzy, kluby sportowe osiągają przychody. Jako główne źródła przychodów wskazuje się na:

  • wpływy ze sprzedaży praw do transmisji meczów
  • wpływy od kibiców w dniu meczu
  • źródła komercyjne

Należy również wspomnieć, że duży wpływ na wysokość osiąganych przychodów, co jednocześnie jest pochodną generowanych zysków, mają wyniki sportowe. Sukcesy na płaszczyźnie sportowej pomagają przyciągnąć kibiców, co przekłada się na wyższe wpływy finansowe. Z teoretycznego punktu widzenia dobrym przykładem może być w tym przypadku Legia Warszawa, która uzyskała awans do fazy grupowej Ligi Mistrzów.

Cel funkcjonowania klubu piłkarskiego

Kluby piłkarskie są przedsiębiorstwami i tak należałoby na nie patrzeć. Oznacza to, że ich głównym celem powinna być maksymalizacja zysku oraz wartości przedsiębiorstwa dla akcjonariuszy. Ten drugi przypadek ma swoje największe uzasadnienie w przypadku klubów notowanych na giełdzie, które zostały opisane w dalszej części artykułu.

Maksymalizacja wartości finansowych nie powinna dziwić nikogo – taki cel powinno stawiać przed sobą każde przedsiębiorstwo. W przypadku klubów sportowych niejednokrotnie należy jednak wskazać na inne priorytety. Zaliczyć do nich możemy reprezentację danego regionu, integrowanie lokalnej grupy mieszkańców, czy też traktowanie jako swego rodzaju instytucji kulturowej. Takie traktowanie ma zastosowanie często z punktu widzenia kibica. Nie powinno jednak być lekceważone przez zarządzających bowiem jak wspomniano wcześniej środowisko piłkarskie w dużej mierze tworzą kibice. Wydaje się, że należy znaleźć równowagę pomiędzy traktowaniem klubu jako przedsiębiorstwa nastawionego głównie na wzrost wartości akcji, a postrzeganiem go jako instytucję kulturową.

20 najbogatszych klubów świata

Wniosek przedstawiony we wstępie mówiący o tym, że Europa żyje piłką nożną nie został wyciągnięty bezpodstawnie. Można bowiem zauważyć, że w przedstawionej poniżej tabeli zawierającej wykaz 20 najbogatszych klubów świata nie widnieje żaden klub spoza Europy. Świadczy to niejako o popularności tego sportu na Starym Kontynencie.

20-najbogatszych-klubow

Analizując powyższe dane doskonale widać, że na szczycie znajdują się przedstawiciele ligi hiszpańskiej: Real Madryt oraz FC Barcelona. W powyższym zestawieniu znajduje się jeszcze jeden przedstawiciel LaLiga – Atletico Madryt, które zajęło 15 miejsce. Na podstawie powyższego można zauważyć, jak wielkie dysproporcje finansowe dzielą hiszpańskie kluby. Brak wyraźnych przychodów pozostałych klubów hiszpańskiej ligi może również w stopniu znacznym wpływać na osiągane wyniki sportowe. Jednocześnie nie można przyjąć wyłącznie takiego schematu myślowego, czego przykładem jest liga angielska.

Wspomniana wyżej Premier League może poszczycić się aż 9 klubami w zestawieniu. Świadczy to o potędze finansowej tamtejszych klubów, która niekoniecznie przekłada się na wprost proporcjonalne wyniki na arenie międzynarodowej. Ostatnie trzy lata na arenie międzynarodowej należały do klubów ligi hiszpańskiej, które triumfowały w Lidze Mistrzów w latach 2014, 2015 oraz 2016.

Pozostałe kluby, które znalazły miejsce w zestawieniu są również przedstawicielami czołowych lig światowych: niemieckiej, włoskiej oraz francuskiej.

Europejskie puchary

Rozgrywki ligowe odbywają się ze zdecydowanie większą częstotliwością, aniżeli mecze w ramach europejskich pucharów takich jak Liga Mistrzów, czy Liga Europy. Niemniej jednak za występy we wspomnianych rozgrywkach pozwalają na osiągnięcie dodatkowych przychodów oraz zwiększenie renomy klubu na arenie międzynarodowej. Poniższa tabela obrazuje wysokości kwot, jakie kluby otrzymują za awans do poszczególnych rund.

wynagrodzenie-awans-europejskie-puchary

Wyraźnie można zauważyć, że Liga Mistrzów stanowi dużo lepsze źródło wpływów finansowych, aniżeli Liga Europy. Dodatkowo należy nadmienić, że za każdy wygrany mecz w fazie grupowej Ligi Mistrzów klub otrzymuje 1,5 mln EUR, za remis zaś 0,5 mln EUR. W przypadku Ligi Europy kwoty te prezentują się następująco: 360 tys. EUR oraz 120 tys. EUR.

Kluby na giełdach

Wspomniane zostało wcześniej, że klub realizuje różnorodne cele – w tym finansowe. Przejawia się to między innymi w obecności światowych gigantów piłkarskich na giełdach papierów wartościowych. Jest to również jedna z możliwości pozyskania środków finansowych. Inwestorzy, nabywając akcje danego klubu stają się jednocześnie jego współwłaścicielami w części, w jakiej nabyli akcje. Sprawia to, interesuje ich w głównej mierze najwyższa możliwa stopa zwrotu przy określonym ryzyku. W tym przypadku na bok schodzą sentymenty dotyczące ulubionej drużyny.

Pierwszym klubem, który zdecydował się zadebiutować na giełdzie był Tottenham Hotspur. Miało to miejsce w 1983 roku. Tamten okres był niejako przełomem powodującym decyzje większej ilości klubów do przeznaczenia akcji do oferty publicznej. Można tutaj wymienić takie kluby jak Liverpool, Manchester United, Chelsea Londyn, czy Leeds United. Niejednokrotnie debiuty te kończyły się fiaskiem, co może wskazywać również na inne, wcześniej wspomniane priorytety klubu.

Obecność akcji klubów na giełdzie ma na celu zwiększenie ich kapitałów własnych, pozyskanie inwestorów instytucjonalnych, czy poprawienie przejrzystości zarządzania. Zostało również naukowo udowodnione, że obecność klubu na giełdzie nie wpływa w żaden sposób na osiągane przez niego wyniki sportowe.

Podsumowanie

Wpływ sportu na gospodarkę nabiera coraz większego znaczenia. Przejawia się to m.in. faktem wzrastających przychodów poszczególnych klubów, jak również wzrostu zainteresowania przedsiębiorstwami zewnętrznymi. W artykule wspomniano, że celem klubu nie może być jedynie maksymalizacja jego wartości dla akcjonariuszy. Przejawia się m.in. tym, że kluby spełniają wiele innych funkcji społecznych. Dodatkowo ich głównym celem jest osiąganie jak najlepszych wyników sportowych dzięki którym zyskują na renomie, co powoduje wzrost zainteresowania przez zewnętrzne przedsiębiorstwa gotowe finansować w pewnej części działalność jako sponsorzy.

Bibliografia:

deloitte.com

Głodowski M., Wycena klubu piłkarskiego na przykładzie Juventus Turyn, [w:] Panfil M., Szablewski A., Wycena przedsiębiorstwa. Od teorii do praktyki., Wydawnictwo Poltex, Warszawa, 2010

Comporek M., Wpływ wyników sportowych na kurs akcji sportowych spółek akcyjnych- studium przypadku Ajaxu Amsterdam i Fenerbahce Stambuł, Folia Oeconomica 278, Acta Universitatis Lodziensis, 2013

 

5.00 avg. rating (99% score) - 3 votes

Przeczytaj również

2 Kometarze “Piłka nożna w świetle finansów

  1. Ja na wiele spraw wciąż patrzę w trochę naiwny sposób: piłkarze powinni znać się na grze w piłkę, piosenkarze powinni zachwycać swoimi umiejętnościami wokalnymi… Ale jak widać teraz to już wiele takich sfer zostało opanowanych przez finanse, coś się po prostu OPŁACA lub nie. Dobrze chociaż, że jak to wspomniano w podsumowaniu, głównym celem klubów piłkarskich wciąż pozostaje osiąganie jak najlepszych wyników sportowych, inaczej to by było już smutne 🙂

    1. Piłkarze powinni jak najlepiej wykonywać swój fach – czyli grać w piłkę. Ciężko temu zaprzeczać, bo jakby nie patrzeć są pracownikami. Takich, którzy związani są z klubem przez całą karierę na dobre i na złe jest niewielu. Ja takich przykładów byłbym w stanie podać jedynie kilka. Zmiana klubu wiąże się z reguły z większymi pieniędzmi, natomiast finanse odgrywają co raz większą rolę i ciężko się temu dziwić. Grono osób zainteresowanych piłką nożną sprawia, że okazji upatrują tak jak pisałem zewnętrzne przedsiębiorstwa. Osiąganie wyników sportowych będzie długo najważniejszą sprawą, nie wiem czy przez kwestie sportowe, czy przez to, że więcej wygranych równa się więcej sukcesów, to natomiast sprawia, że do klubu napływają pieniądze i sponsorzy. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress