Dlaczego paliwo jest takie drogie?

Z pewnością nie raz zdarzyło Ci się tankować samochód, przejeżdżać obok stacji benzynowej, czy czytać artykuł informujący o wzroście cen paliwa. Niejednokrotnie pomyślałeś pewnie wtedy o komentarzach osób, które ciągle narzekają jak to nie jest drogo. Być może sam też stałeś się uczestnikiem tych słownych przepychanek. Z reguły jednak sytuacja jest podobna w przypadku każdego – ponarzeka, a następnie włoży pistolet do tankowania w samochód, bo nie ma innego wyjścia – oczywiście jeśli chce podróżować samochodem. Wynika z tego pewna prosta zależność, a mianowicie że ceny paliwa raz spadają, a raz rosną. To jest oczywiste dla każdego. Tutaj należałoby się jednak zatrzymać na chwilę i zapytać taką osobę, czy wie, od czego zależy cena paliwa. Podejrzewam, że większość osób odeszłaby w milczeniu.

Okazuje się jednak, że to, ile w danym dniu kosztuje paliwo jest zależne od wielu czynników. Ceny finalnej nie kształtuje jedynie cena ropy na rynkach światowych, choć oczywiście to również ma wpływ. W niniejszym wpisie chciałbym zająć się analizą tego, w jaki sposób i co determinuje cenę paliwa na stacjach benzynowych. Po lekturze tego artykułu będziesz wiedział w jaki sposób są ustalane ceny.

Ceny paliw w rafineriach

Doskonale zdajesz sobie sprawę, że stacja benzynowa musi zaopatrywać się w paliwo. Czymże by była bez niego? Zapewne sklepem spożywczo-monopolowym. Nie o tym jednak mowa. Dostarczaniem paliwa trudzą się rafinerie. Już na wstępie mogę napisać, że około 39,8% ceny paliwa Pb95 determinuje jego cena właśnie w rafineriach, czyli ta, po jakiej stacje zaopatrują się w paliwo. W tym momencie udział procentowy dotyczy nieskalanej, jeszcze, podatkami benzyny Pb95. Rafinerii w Polsce jest kilka, a różne stacje kupują u różnych dostawców. Łatwo jednak sprawdzić, wpisując w wyszukiwarkę Google, ile takie paliwo kosztuje w hurcie. Średnie ceny paliw zmieniają się codziennie. Ja jednak, korzystając z serwisu e-petrol.pl postanowiłem zamieścić średnie ceny paliw na dzień 25 sierpnia 2016r, które kształtują się następująco:

 

Pb953413
Pb983647,60
ON3335

Podane ceny są cenami netto wyrażonymi w złotówkach. Pomimo, że wcześniej podana struktura procentowa (39,8%) była wolna od podatków, o tyle cena netto zawiera wliczony podatek akcyzowy i opłatę paliwową. Na pewno w tym momencie zwrócisz uwagę na wielkość podanych liczb. Ma ona tak duży wymiar, ponieważ są to wartości podane za 1 metr sześcienny, czyli 1000 litrów. Oznacza to, że aby uzyskać powyższe ceny za jeden litr należy po prostu podzielić daną wartość przez 1000. Po wykonaniu prostego działania matematycznego otrzymujemy więc następujące wyniki:

 

Pb953,41
Pb983,65
ON3,34

Jak widzisz, ceny te pomimo, że zawierają w sobie podatek akcyzowy i opłatę paliwową nie do końca odzwierciedlają to, ile płacisz za litr paliwa. Nie trudno więc zgadnąć, że cenę końcową determinują jeszcze inne zmienne.

VAT

Wspomniałem wcześniej, że 39,8% ceny paliwa Pb95 stanowi jego cena w rafinerii. Kolejną składową, która powiększa wcześniejszą cenę jest podatek VAT. W tej układance odpowiada on za 18,8% ceny paliwa Pb95. Pomimo, że struktura procentowa jest podawana przeze mnie w odniesieniu do benzyny Pb95, to zarówno ona, jak i Pb98 oraz olej napędowy są opodatkowane jednym podatkiem VAT w wysokości 23%. Warto tutaj dodać, że podstawą opodatkowania jest cena netto, czyli ta, którą mogłeś prześledzić w powyższych tabelach. Dla przypomnienia napiszę, że  zawiera ona w sobie podatek akcyzowy i opłatę paliwową.

Akcyza

Ten temat został już poruszony powyżej, jednak nie do końca został pociągnięty za ogon. Uwzględniając końcową cenę paliwa, akcyza ma tam swój bardzo wysoki, bo 35,2% udział (w przypadku Pb95). Co prawda powyższe ceny netto zawierały już tą opłatę, jednak warto wiedzieć jak ogromny ma ona wpływ na to, ile płacisz za tankowanie samochodu.

Akcyza jest naliczana za 1 metr sześcienny i w zależności od rodzaju paliwa przyjmuje różne wartości. Przykładowo dla benzyny Pb95 i Pb98 opłata ta wynosi 1540 zł. Dla oleju napędowego nieco mniej, bo 1171 zł.

Opłata paliwowa

Kolejna składowa, po akcyzie, która przyczynia się z reguły do wzrostu cen paliwa. Stanowi ona jednak jedynie 3% ceny paliwa Pb95, jednak każda, nawet najmniejsza opłata będzie powodować wzrost jego ceny. Podobnie jak akcyza płaci się ją za 1 metr sześcienny. Opłata ta kształtuje się dla benzyny Pb95 i Pb98 w wysokości 129,41 zł, dla oleju napędowego jest to 288,05 zł.

Marża stacji benzynowej

Do tej pory przedstawiałem opłaty, które nie do końca kojarzyły się bezpośrednio z zakupem paliwa na stacji benzynowej. Uważny czytelnik zapewne zada w tym miejscu pytanie, ile w takim razie zarabia stacja benzynowa. Będzie ono jak najbardziej trafne – stacje benzynowe są przecież przedsiębiorstwami. To oczywiste, że głównym rodzajem ich działalności jest sprzedaż paliwa. Oczywiste jest również, że nie prowadzą tej działalności charytatywnie i muszą na tym zarabiać. Jak się jednak okazuje marża stacji benzynowej stanowi jedynie niewielki odsetek tego, co wchodzi w końcową cenę paliwa. W przypadku benzyny Pb95 jest to jedynie 3,2%, co przy wcześniejszych wielkościach choćby podatku akcyzowego jest wartością znikomą. Wartość ta może różnic się nieco w przypadku różnych stacji, jednak ogólny pogląd został zachowany. Stacje nie narzucają oszałamiająco wysokich marży. Dodam, że gdyby tak było, paliwo stałoby się jeszcze droższe niezależnie od powyższych czynników.

Składniki ceny detalicznej Pb95

Zwieńczeniem dotychczasowych rozważań będzie prezentacja kilku rzeczy zebranych w całość. Pierwszą z nich jest zaprezentowany poniżej wykres, który obrazuje procentowy udział powyższych opłat w cenie paliwa Pb95.

wykres pb95 dobry

Na jego podstawie bez problemu możesz zobaczyć, jak kształtuje się cena paliwa Pb95.

Podsumowanie

Wspomniałem nie dalej jak kilka zdań wcześniej o zebraniu najważniejszych opłat w jedną całość. Dotrzymuję słowa i poniżej prezentuję dwie tabele. Pierwsza z nich obrazuje opłaty dotyczące 1 metra sześciennego, czyli 1000 litrów, druga natomiast to opłaty, jakie obowiązują w przypadku jednego litra.

Rodzaj opłatyKwota Pb95 (w zł)Kwota Pb98 (w zł)Kwota ON (w zł)
Podatek akcyzowy154015401171
Opłata paliwowa129,41129,41288,05
VAT784,99838,95767,05
Suma2454,42508,362226,1

 

Rodzaj opłatyKwota Pb95 (w zł)Kwota Pb98 (w zł)Kwota ON (w zł)
Podatek akcyzowy1,541,541,17
Opłata paliwowa0,130,130,29
VAT0,780,840,77
Suma2,452,512,23

 

Jak widzisz, opłaty “państwowe” w cenie litra benzyny są dość wysokie. Kształtują się od 2,23 zł w przypadku oleju napędowego do nawet 2,51 zł w przypadku benzyny Pb95. Oznacza to, że z każdego litra paliwa państwo otrzymuje powyższe kwoty w zależności od jego rodzaju.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Przeczytaj również

4 Kometarze “Dlaczego paliwo jest takie drogie?

    1. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.. no i zarobków 🙂 Być może nie jest to przykład dobra luksusowego, natomiast jak się spojrzy na podatki wchodzące w skład ceny paliwa to widać, że tańsze na pewno mogłoby być.
      Pozdrawiam
      Mateusz 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress